Jumaat, 30 Ogos 2019

Seronoknya! Menyusup dibawah 8 Jambatan Putrajaya dengan Basikal

Kami ke tepi tasik di Putrajaya berhampiran Masjid Besi (Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin)

Tahukah anda Putrajaya ini sebenarnya adalah sebuah Pulau buatan yang dihubungkan dengan 8 jambatan ikonik. Terdapat juga sebuah Restoran tepi tasik yang terkenal .

Banyak ulasan yg mengatakan makanan disana sedap belaka. Sebelahnya ada Monumen yang menarik. Namanya Monumen Alaf Baru (Millenium Monument). Ia terkenal dikalangan pelancong kerana strukturnya yang menarik. Serta maklumat berkenaan Malaysia terpahat di dinding.
Sekarang kita nak terjah Umai Cafe. Banyak menu yang sedap di sini. Kami memilih 3 menu iaitu Nasi Goreng Thai, Nasi Goreng Tom Yam dan Nasi Goreng USA. Tidak ketinggalan, saya juga order Lai Chi Kang Ipoh. Jom mengelilingi pulau Putrajaya. Tapi, jarak dalam 10 KM.. daya ke tak?
OK, kita boleh menikmati keindahan Pulau Putrajaya dengan “Bicycle Tour”. Bicycle tour ini mengambil masa lebih kurang dalam 1 jam 15 minit. Tapi untuk video ni, saya ringkaskan kepada 5 minit sahaja. Jambatan pertama ini adalah Jambatan Monorel yang tidak siap. Kemudian ke Tapak Floria, selama beberapa tahun ini acara Floria telah diadakan disini. Pada tahun lepas jumlah pengunjung lebih 1 juta orang.
Jambatan ke 2, adalah “ Jambatan Seri Saujana”, bagi saya ini pemandangan yang sangat cantik. Dapat dilihat sebelah kanan Marina Putrajaya, diikuti Hotel Pullman Putrajaya. Atap separuh itu adalah “ Universiti Heriot Watt”. Atap macam songkok tu adalah “PICC". Jambatan ke 3 iaitu “Jambatan Seri Gemilang”. Seakan - akan berada di Istanbul.Teruskan lagi ke jambatan ke 4 dan ke 5. Kelihatan kediaman kakitangan kerajaan, memang seronok tinggal disini boleh jogging setiap harı. Akhirnya saya telah sampai ke jambatan ke 6 iaitu “Jambatan Seri Bestari”. Dari jambatan ini kita akan memasuki Taman Wawasan Putrajaya. Nun, jauh disana kelihatan kubah Masjid Pink. Ini adalah antara pemandangan yang paling saya gemari, Jambatan ke 7 iaitu “Jambatan Putra”. Ia dibina dengan inspirasi jambatan kurun ke 17 di Isfahan Iran. Patutlah pelancong asing memanggil Putrajaya ini “Kota Aladdin”. Seni binanya sangat indah dan mendamaikan. Pengembaraan seterusnya amat menarik, terdapat terowong rahsia di sini tau.. (ingin tahu meh tengok video ni). Ini betul-betul akhir, saya sudah sampai jambatan yang ke 8 iaitu “Jambatan Seri Wawasan”. Kita akan melalui tepi restoran franchise popular yang sentiasa ramai pengunjung. Seterusnya kita ke pangkal jalan, basikal ini perlu dipulangkan ke tempat asalnya. Jangan lupa try menu cekodok pisang, Lempeng kelapa dan cucur udang di Umai Cafe ini yea.
JOM KE PUTRAJAYA! SELAMAT BERIADAH.. ============================== Lokasi Umai Cafe https://goo.gl/maps/iLkxxN6eEgerTbaw9 Lokasi Menara Alaf Baru (Millenium Monument) (Di sebelah Umai Cafe) https://goo.gl/maps/zvF14qing2pBKqEv7 Lokasi Basikal Sewa (Scooter bateri) (Tidak jauh dari Monumen Alaf Baru) https://goo.gl/maps/Edxkuf1ZPsugs2Dx8 Lokasi Floria Putrajaya (Yg kami lalui dalam video ini) https://goo.gl/maps/1ut8s22mHkYMEabh8 Lokasi Jambatan 'Istanbul' (Jambatan Seri Gemilang) https://goo.gl/maps/ETGbCYr7UZxijBuy7 Lokasi Jambatan 'Isfahan' (Jambatan Putra) https://goo.gl/maps/BeHSzFaDUP3cUe148 Terima Kasih kepada Encik Riduan yg menjadi pemandu arah untuk basikal (scooter) kami.


Sehingga berjumpa lagi di next topik..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tebang Balak Pokok Getah Boleh Dapat Duit??

Pertama kali tengok orang tebang balak pokok getah. Memang pengalaman yang bagi saya begitu menarik. Rupanya Tebang Balak Pokok Getah in...